Maatregelen en takendashboard
Ga zelf aan de slag met jouw maatregelen en taken
In de PCT komen beleid, maatregelen, taken, verantwoordelijkheden en inzicht in risico’s samen. Dit zorgt voor overzicht. Daarnaast geeft het maatregelen en takenoverzicht jou in een oogopslag inzicht of jouw organisatie control is ten aanzien van de geplande taken en maatregelen.
Hoe kun jij zelf maatregelen en taken beheren in de PCT? Wij nemen je graag aan de hand mee.
Taken
Een aantal taken moet elk jaar opnieuw worden uitgevoerd, om te kunnen voldoen aan de door jou gekozen certificering (van ISO 27001, ISO 27701 of ISO 9001).
Aan elke taak zijn de volgende onderdelen gekoppeld:
- Verantwoordelijke
- Startdatum
- Geplande afrondingsdatum
Startdatum
Wanneer de startdatum nadert wordt er automatisch een e-mail notificatie (trigger) naar de verantwoordelijke gestuurd met daarin:
- de taak
- een link naar het onderdeel in het PCT framework waar de taak opgepakt kan worden
- een link waar de taak kan worden afgerond
Afrondingsdatum
Belangrijk is dat wanneer je de taak hebt uitgevoerd ook registreert wanneer je dit hebt gedaan met een korte toelichting hierop. De taak zal op groen springen en terugkomen onder ‘afgeronde taken’ in het dashboard.
Een taak met vervolgactie leidt tot maatregel
Het kan ook zijn dat de taak wel is uitgevoerd, maar er een vervolgactie op genomen dient te worden. Voeg dan een maatregel toe. Aan de maatregel hang je de verantwoordelijke persoon en de maatregel die de verantwoordelijke moet nemen. Bepaal wanneer deze maatregel afgerond dient te worden en de verantwoordelijke krijgt hier automatisch een notificatie (trigger) van. De verantwoordelijke van de maatregel pakt de taak op en vult tevens de overige velden in.
Maatregelen en takendashboard
Al deze maatregelen en taken komen terug in het dashboard. In het eerste dashboard zie je in één oog opslag hoeveel maatregelen er nog open staan. In het maatregelen en taken statistiekendashboard zie je welke taken en maatregelen achterstallig, aankomend, incompleet en afgerond zijn. Je kunt maandelijks een rapportage opmaken om deze bijvoorbeeld te delen met jouw organisatie om de betrokkenen inzicht te geven in de status.
Incompleet betekend dat een taak of maatregel geen verantwoordelijke heeft of dat er geen startdatum aan de taak of maatregel gekoppeld zit.
Voortgang per gebruiker
Om de voortgang van de taken binnen de organisatie te bekijken kun je per gebruiker zien wie welke hoeveelheid achterstallig, aankomende en afgeronde taken heeft. Wanneer je op de gebruiker klikt krijg je de details van de taken te zien.
Meer vragen over taken en maatregelen?
Vincent helpt je graag verder op weg binnen de PCT met jouw taken en maatregelen. Ook hebben we voor jou een kennisbank opgesteld met vragen per onderwerp om je zo verder te helpen in de PCT.